Historie
De geschiedenis van Schuco-Varianto
De firma Schuco werd in 1912 als "Schreyer & Co" in Neurenberg opgericht door Heinrich Schreyer en . De laatste werkte voordien bij de speelgoedfabriek Bing.Schreyer vertrok in 1918 uit het bedrijf. Voor hem kwam Adolf Kahn in de plaats. In 1924 werd de naam "Schuco" geregistreerd; deze was afgeleid uit de oorspronkelijke naam: Sch(reyer) u(nd) co.
1936 De eerste Schuco Auto
In 1936 produceerde het bedrijf de eerste Schuco-auto, die opviel door de grote technische precisie en de opmerkelijke vormgeving. In datzelfde jaar groeide het personeelsbestand van het bedrijf tot meer dan 100 medewerkers. Onder invloed van werd de kwaliteit van de modelauto's steeds beter en werd de afwerking steeds beter. ontwikkelde mechanische koppelingen en mechanische sturing door middel van een draad.
Vluchten naar New York
In 1939 vluchtte Kahn vanwege zijn Joodse afkomst naar New York, maar bleef zakelijke contacten met Schuco onderhouden. Na de dood van in 1958 werd de leiding van het bedrijf door diens zoon Werner overgenomen. De belangrijkste producten van het bedrijf waren speelgoedauto's in vele soorten, dansende figuren en vliegtuigjes.
Varianto 30
Na de Tweede Wereldoorlog bracht het bedrijf een set Varianto 30 op de markt, waarbij de van een opwindmotortje voorziene autootjes zowel door middel van een spiraalveer konden worden bestuurd als over een spiraaldraad konden rijden. Deze spiraaldraden konden door middel van koppelstukken in de vorm van kruisingen, wissels, garages, tolhuisjes enz. met elkaar worden verbonden.
Schuco modellen
Het blikken speelgoed bestond uit vrije interpretaties van modellen. De "Mirako"-serie bestond uit auto's die een eigen aandrijving hadden en niet van de tafel konden vallen. Dit werd gerealiseerd door een aangedreven rubber wieltje dat dwars onder de auto, haaks op de langs-as draaide, op geringe hoogte boven het tafelblad. Zodra het voorste deel van de auto over de tafelrand viel raakte het wieltje het tafelblad, waarna de auto door dat wieltje weer op de tafel gewerkt werd.
Boot
Failliet
Ondanks goede omzetten moest het bedrijf in 1976 aan het Britse DCM-concern verkocht worden. In 1979 ging de fabriek failliet. Sinds 1980 is gevestigd. Gama-Mangold heeft de rechten overgenomen en fabriceert replica's van Schuco-modellen. In 1996 heeft de merknaam Gama gekocht (samen met de naam Trix) en is Schuco weer zelfstandig geworden. In 1999 is Schuco aan de firma Sieber in verkocht.